Hvordan overgiver man sin virksomhed til næste generation? Og hvor meget må de ældre blande sig, når den nye generation tager over? VKST inviterer til møde om generationsskifte inden for familien den 7. november 2017. Nogle af de gode råd kommer fra en familie, der for nylig har gennemført et generationsskifte fra far til søn.

Det er gårdejerne Henning og Andreas M. Nielsen, der fortæller om deres erfaringer i forbindelse med generationsskifte. Andreas overtog halvdelen af bedriften i starten af 2016, og de har siden gennemført et byggeri af ny kostald, så antallet af køer er udvidet fra 60 til 200. hvad virker, og hvad virker ikke, når sønnen tager over efter faren?

Mødet er for alle, der planlægger at overdrage eller overtage ejendomme inden for familien eller til nær medarbejder. Og det er ikke altid så nem som det lyder. For der kan være mange følelser i spil.

VKST’s økonomirådgiver Klaus Pedersen har gennemført flere generationsskifter og har oplevet, hvordan der er mange interesser på spil. Kan og vil den ældre generation overdrage, og kan og vil den yngre generation overtage? Hvordan skal der tages hensyn til søskende? Hvordan kan et testamente indgå som en del af den samlede løsning? Klaus Pedersen gennemgår forskellige muligheder, udfordringer og barrierer, som kan opstå i forbindelse med et generationsskifte.

Derudover vil Lisbeth Kristensen, der er en af VKST’s skatteeksperter, sætte fokus på de skattemæssige aspekter af et generationsskifte. I mange tilfælde vil en fornuftig planlægning af generationsskiftet kunne reducere betalingen af skat i forbindelse med overdragelsen. De komplekse regler om prisfastsættelse, beskatning og succession belyses af Lisbeth Kristensen. Oplægget suppleres af økonomirådgiver Bente Poulsen, der blandt andet ser på, hvilke muligheder der er for fælles drift med og uden fælles eje, og hvordan formuer optimalt kan overdrages fra generation til generation.

Afslutningsvis giver direktør Ole Pedersen fra Rådgiverbørsen.com, der er medlem af foreningen Ejerlederne, sit bud på, hvordan man bedst lykkes med at afgive ledelsen og beslutningerne fra den ældre til den yngre generation. Ole Pedersen har gennem en årrække hjulpet virksomhedsejere med at skabe kontakt mellem købere og sælgere af virksomheder.

En møderække om salg og generationsskifte

Mødet er det andet i en række af møder, der sætter fokus på salg og generationsskifte – hver gang ud fra en ny synsvinkel. Mødet holdes den 7. november 2017 kl. 17.00 – 21.00 hos VKST i Sorø. Tilmelding på vkst.dk.

Desuden holder VKST i Nykøbing et møde den 31. oktober, der også har fokus på det gode generationsskifte i familien. Læs mere på www.vkst.dk

Yderligere oplysninger hos storkundechef Henrik Holm Andersen, tlf. 5148 9083