Få tid i hverdagen til det, der betyder noget for dig
28. februar 2024Med personlig tidsplanlægning kan du optimere arbejdsdagen og få tid til det, det betyder mere for dig samtidig med, at du får skabt ny energi til arbejdsopgaverne.
Vi kender alle dagene, der kommer og går, og man syntes, at man ”hænger fast” i hverdagen, og det, der egentlig betyder noget for dig, eller det der kunne være sjovt, og som kunne give ny energi til arbejdet, det når du ikke. Eller du får ikke prioriteret det.
En dag vågner du op og syntes, at børnene er blevet store og er på vej i deres eget liv, eller du fik ikke hørt eller set den koncert eller kom på den rejse, du altid havde set frem til, men som blev udskudt gang på gang.
Men med personlig tidsplanlægning er muligheden for at tilrettelægge hverdagen, og dele ansvar og opgaver med kollegaer eller ansatte, og du får som arbejdsgiver mulighed for at lave mere af det, der betyder noget for dig.
Det mener ledelsesrådgiver i VKST Jette Sandager. I artiklen herunder kommer hun med gode råd til, hvordan du kan optimere din arbejdsdag med personlig tidsplanlægning.
Du skal ændre dine vaner
Det tager ifølge forskerne 30-60 dage at ændre en vane, så hvis du virkelig vil ændre dine arbejdsvaner, skal du:
Første skridt efter du har bestemt dig for at ændre dine arbejdsrutiner er at finde ud af, hvilke opgaver du har, og hvor lang tid de tager. Derefter prioritere du opgaverne, og de opgaver, som der er nogen, der er bedre til end dig, skal du give videre. Det kan også være opgaver, der tager forholdsvis for meget af din energi – måske en anden vil elske opgaven.
Læg en ugeplan
Når du har tids- og opgaveregistreret, lægger du en ugeplan eller 14. dages plan for din arbejdstid. Den skal indeholde mødetid og fyraftenstid. I den tid, du bestemmer dig for at være på arbejde, lægger du opgaver ind.
I den proces er det vigtigt, at du overholder de aftaler, du laver med dig selv, såsom møde- og fyraftenstid.
Og der er løbende behov for nye prioriteringer, og gerne at flytte flere opgaver til andre, hvis øvelsen skal lykkes, og du skal få mere fritid til dig selv.
Indfør telefontid
En af de største tidsrøvere på en arbejdsplads er telefonopkald. Det kan løses ved, at du indfører telefontid.
Indtal din telefontid på din telefonsvarer, så du sætter tid af til at tale i telefon. Det forpligter så til, at du ringer tilbage i det afsatte tidsrum.
Der kan være opkald, du skal tage dig af uden for telefontiden, men aftal med dine medarbejdere eller kollegaer om, hvem der må ringe til dig om hvad. Meget kan nemt vente, til I mødes til kaffepause eller lignende.
Synlig arbejdsplan
Din arbejdsplan skal skrives ned, så alle kan se, hvornår du er på arbejde, og hvornår du holder fri, eller laver andet end det, der er den daglige rutine.
Som ejer eller leder behøver du ikke oplyse om, hvad du skal, men ”en leder man ikke ved hvad laver – laver pr. definition ikke noget”, så det er nok alligevel en god ide at fortælle, hvad man laver.
Hvis du ønsker at ændre dine vaner, så start med at sætte små delmål for at nå det store mål. Gør det på din måde – det er dig, det skal virke for. Tal gerne med andre om, hvordan de klarer planlægningen af deres dag.
Tag gerne fat i ledelsesrådgiver Jette Sandager på telefon 217 2552, hvis du ønsker at vide mere o, hvordan du kan få mere tid ind i din hverdag.