Pressemeddelelse, 27. august 2018

Bliv klogere på valg af harve, når VKST holder stor harvedemonstration onsdag den 5. september kl. 9.00 på Gisselfeld Kloster ved Haslev.

Næsten alle ejendomme bruger en stubharve i større eller mindre omfang, og flere ejendomme pløjer ca. 25% af arealet om året. Resten skal harves bedst muligt. Så hvilken type harve er den optimale? Det kan man få svar på til VKST’s store harvedemonstration, hvor der også er mulighed for at se mindre billigere stubharver, som supplement på pløjede ejendomme, men også på større bugserede stivtandsharver og gode pakvalser til store pløjefri ejendomme kan man se på Gisselfeld Kloster den første onsdag i september.

12 firmaer og 30 harver

I alt deltager 12 forskellige firmaer, der demonstreres 30 forskellige harver, som alle kan købes på det danske marked. Så der bliver rig mulighed for at sammenligne harvernes opbygning, dybdestabilitet m.m.

Kom helt tæt på

Der bliver rig mulighed for at stille spørgsmål og komme helt tæt på, når harverne demonstreres. Deltagerne deles ind i grupper og går sammen med en konsulent fra felt til felt, hvor harverne præsenteres og demonstreres.

Endelig er der mulighed for at opleve VKST’s grubningsforsøg, hvor det undersøges, om der er merudbytte i vinterhvede 2019, når jorden er grubbet i 50 cm dybde under tørre forhold.

Alle er velkomne

Der er ingen tilmelding og gratis adgang til årets største harvedemonstration. Undervejs er der en øl/vand og en sandwich.

Yderligere oplysninger hos maskinkonsulent i VKST Christian Rabølle, tlf. 5148 9084.