Faglige indlæg om handel med råvarer, teknologi og håndværk i marken, et blik på verdensmarkedet og et kig ind i landbrugets image var nogle af de emner, som næsten 900 deltagere blev præsenteret for på VKST’s 5 Vinterfaglige Møder.

Fremtiden er lige om hjørnet

De Vinterfaglige Møder var for alle med interesse for landbrug og det samlede mange deltagere, der kom for at høre de forskellige indlæg, som alle havde fremtiden som det fælles omdrejningspunkt. På hvert møde var der besøg af en lokal virksomhedsejer, der fortalte om sin virksomhed og overvejelser omkring fremtiden.

Møderne sluttede af med et spændende indblik i alle de overvejelser, som ligger bag Landbrug & Fødevarers imagekampagne, og ikke mindst resultaterne af kampagnerne. For fremtidens landbrug er afhængige af goodwill hos forbrugere og politikere. Efter de inspirerende – og måske provokerende – oplæg kunne de mange deltagere tage hul på den fremtid, der er lige om hjørnet.

Lokale virksomhedsejere fortalte om deres virksomhed

I løbet af aftnerne er der blevet holdt oplæg, hvor man kunne blive klogere på, hvordan man handler sine råvarer i fremtiden, hvad Brexit, Trump og Kina kommer til at betyde for ens økonomi og teknologi, samt det gode håndværk i planteavlen.

De lokale virksomhedsejere, der besøgte de Vinterfaglige Møder i løbet af aftenerne, delte ud af sine erfaringer og fremtidsplaner. Det kom der 5 vidt forskellige oplæg ud af, der handlede om alt fra app’s til arbejdsplanlægning, moderne svineproduktion, turisme og afgræsning til specialprodukter. De forskellige inputs fra lokale virksomhedsejere var noget, som vakte stor begejstring hos de lokale deltagere.

Stor lokal opbakning

De Vinterfaglige Møder, som foregik i januar, blev afholdt ikke mindre end fem steder: I Maribo, Næstved, Roskilde, Gørlev og Stege. Og alle steder var der stor tilslutning og opbakning fra deltagerne.

-Jeg er meget glad for, at så mange har vist deres interesse og opbakning til møderne. I VKST har vi mange faglige arrangementer i vores huse i Nykøbing F. og Sorø, men det er noget helt særligt for os at komme ud i lokalområderne og møde vores kunder, siger Mads Birk Kristoffersen, der er adm. direktør i VKST.

Yderligere oplysninger hos markedschef Peter Jørgensen på tlf. 2916 8126

Flere arrangementer hos VKST

VKST leverer tværfaglig rådgivning inden for alle aspekter af landbrugsrådgivning inden for kvæg, planteavl og økonomi, og har kontor i Sorø og Nykøbing F. VKST arrangerer en række andre arrangementer, som kan findes på www.vkst.dk.