Arbejdstilsynet varsler ikke længere tilsynsbeøg
15. september 2023Fra 1. juli 2023 vil virksomheder ikke længere modtage et varslingsbrev 1-12 måneder inden Arbejdstilsynet kommer på tilsyn.
Afskaffelsen af varslingsbreve er et led i implementeringen af arbejdsmiljøaftalen af 30. marts 2023, som skal sikre en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats samt styrke indsatsen mod social dumping.
– Derfor er det en god ide at være på forkant og have styr på arbejdsmiljøet på virksomheden, Siger Heidi Ledskov, der er miljø- og arbejdsmiljøkonuslent i VKST.
Hun forklarer, at det blandt andet indebærer at have en APV-rapport, som er opdateret inden for de seneste tre år.
– Desuden er det vigtigt at afholde den årlige, lovpligtige arbejdsmiljødrøftelse og at lave kemisk risikovurdering for sine faremærkede produkter og farlige processer, forklarer Heidi Ledskov.
Få hjælp og vær på forkant inden det uanmeldte tilsyn
Arbejdstilsynet skriver i en pressemeddelelse, at de som hidtil udtager virksomheder til tilsyn ud fra en risikovurdering og på baggrund af konkrete anledninger, fx ulykker eller klager over arbejdsmiljøet.
Derudover udtages en mindre andel virksomheder tilfældigt via stikprøver.
Vil du være på forkant og klar og undgå anmærkninger og bøder, så kan VKST hjælpe dig med at få udarbejdet eller opdateret din APV, og kan også hjælpe i forbindelse med et tilsyn som enten bisidder eller gennemgang at din ejendom.
Tag gerne fat i eksperterne fra VKST, Jette Sandager på telefon 2170 2552 eller Heidi Ledskov på telefon 5148 9081.
Du kan læse mere om APV på vores hjemmeside her.