Ny sikkerhed ved betaling af moms: Er du klar til tofaktorgodkendelse?
15. april 2024Skattestyrelsen indfører nu tofaktorgodkendelse på betaling af moms. Det er derfor vigtigt, at man fremover selv logger ind og godkender betalingen af den moms, ens revisorassistent har indberettet på virksomhedens vegne.
Det er af sikkerhedshensyn, at Skattestyrelsen per d. 1. juni 2024 indfører nye tiltag ved indberetning og betaling af moms.
Førhen har regnskabskunder kunnet lade deres tilknyttede revisorassistent administrere processen for moms selvstændigt. Med Skattestyrelsens nye tiltag øges sikkerheden ved, at virksomhedsejere fremover skal godkende revisorassistentens arbejde, før det er gældende og betaling kan foregå.
To nye sikkerhedstiltag
I praksis er der to ting, man som regnskabskunde skal forholde sig til.
Først og fremmest skal virksomhedsejere genautorisere deres revisorassistent. Hvis ikke man gør det, kan revisorassistenten ikke indberette moms for virksomheden, efter at tiltagene træder i kraft i juni. Læs mere og find vejledning i artiklen her.
Kunderne i dag behøver faktisk hverken at se tallene eller kende til dem, for at de bliver betalt. Det er det system, Skattestyrelsen gerne vil gøre mere sikkert nu
Det andet tiltag gælder indførelsen af tofaktorgodkendelse på indberetninger:
– Vi indberetter moms for rigtig mange kunder, og med langt de fleste, har vi en aftale om at vi klikker ”ok” til betaling for dem. Det betyder, at kunderne i dag faktisk hverken behøver at se tallene eller kende til dem, for at de bliver betalt. Det er det system, Skattestyrelsen gerne vil gøre mere sikkert nu, fortæller afdelingsleder for Regnskab i VKST, Maria Nordkvist Johansen.
Log ind for at godkende
Efter tiltagene træder i kraft, vil betalingen af moms altså foregå en smule anderledes.
-I fremtiden vil vores kunder modtage et link fra os, når vi har indberettet moms for dem. Via linket logger de ind i systemet, hvor de først skal godkende indberetningen og herefter selve betalingen, fortæller Maria Nordkvist Johansen og forklarer, at virksomhedsejerens godkendelse fremover er afgørende, for at SKAT godtager betalingen.
Sådan gør du:
Ved spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte din revisorassistent i VKST.
Afhængigt af udfordringen kan der være behov for, at du møder fysisk op på VKST’s kontor, for at vi kan hjælpe dig.