Ny sikkerhed ved betaling af moms: Er du klar til tofaktorgodkendelse?

15. april 2024

Skattestyrelsen indfører nu tofaktorgodkendelse på betaling af moms. Det er derfor vigtigt, at man fremover selv logger ind og godkender betalingen af den moms, ens revisorassistent har indberettet på virksomhedens vegne.

Det er af sikkerhedshensyn, at Skattestyrelsen per d. 1. juni 2024 indfører nye tiltag ved indberetning og betaling af moms.

Førhen har regnskabskunder kunnet lade deres tilknyttede revisorassistent administrere processen for moms selvstændigt. Med Skattestyrelsens nye tiltag øges sikkerheden ved, at virksomhedsejere fremover skal godkende revisorassistentens arbejde, før det er gældende og betaling kan foregå.

To nye sikkerhedstiltag

I praksis er der to ting, man som regnskabskunde skal forholde sig til.

Først og fremmest skal virksomhedsejere genautorisere deres revisorassistent. Hvis ikke man gør det, kan revisorassistenten ikke indberette moms for virksomheden, efter at tiltagene træder i kraft i juni. Læs mere og find vejledning i artiklen her.

Kunderne i dag behøver faktisk hverken at se tallene eller kende til dem, for at de bliver betalt. Det er det system, Skattestyrelsen gerne vil gøre mere sikkert nu

Det andet tiltag gælder indførelsen af tofaktorgodkendelse på indberetninger:

Vi indberetter moms for rigtig mange kunder, og med langt de fleste, har vi en aftale om at vi klikker ”ok” til betaling for dem. Det betyder, at kunderne i dag faktisk hverken behøver at se tallene eller kende til dem, for at de bliver betalt. Det er det system, Skattestyrelsen gerne vil gøre mere sikkert nu, fortæller afdelingsleder for Regnskab i VKST, Maria Nordkvist Johansen.

Log ind for at godkende

Efter tiltagene træder i kraft, vil betalingen af moms altså foregå en smule anderledes.

-I fremtiden vil vores kunder modtage et link fra os, når vi har indberettet moms for dem. Via linket logger de ind i systemet, hvor de først skal godkende indberetningen og herefter selve betalingen, fortæller Maria Nordkvist Johansen og forklarer, at virksomhedsejerens godkendelse fremover er afgørende, for at SKAT godtager betalingen.

Sådan gør du:

  • Når din revisorassistent har indberettet moms, modtager du en mail fra VKST med et link.
  • Du klikker på linket og logger ind med MitID.
  • Du får vist den indberettede moms. Hvis du vil godkende, trykker du på knappen ”Godkend”.
  • Du får vist en ny side, hvor du skal godkende betalingen af moms. Her kan du:
  • Enten: Godkende betaling via PBS, ved at trykke ”Godkend”.
  • Eller: Få et girokort til betaling via netbank, ved at trykke ”Girokort”.
  • Herefter er processen slut, og din moms betalt korrekt.

Ved spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte din revisorassistent i VKST.

Afhængigt af udfordringen kan der være behov for, at du møder fysisk op på VKST’s kontor, for at vi kan hjælpe dig.

Mest læste nyheder

Se de fem mest læste nyheder og få konkrete råd, tips og tricks

Skat

16. maj 2018

Biler på hvide plader – skat og moms

Politik

15. april 2024

VKST: Ulovligt vandløbsregulativ i Ringsted kommune skal ændres

Politik

11. marts 2024

Tiden er løbet fra den kommunale vandløbsforvaltning

Planteavl

23. august 2022

4% ikke-produktive arealer i 2023 er nu en realitet! Her er reglerne

Politik

7. august 2023

Bombe under vandløbsvedlige-holdelsen: kommunerne kan stoppe vedligeholdelsen af miljøhensyn

Tilmeld dig her

"*" indikerer påkrævede felter

Navn
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Udfyld formularen og kom med på listen:

Navn:
Adresse
Afsætte eller modtage?
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Tilmeld din medarbejder her

Deltageroplysninger*

Navn(Påkrævet)

Arbejdsgiveroplysninger

Navn(Påkrævet)
Adresse(Påkrævet)

Udfyld formularen og kom med på listen:

Navn
Adresse
Søge eller udleje?
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.