skip to Main Content
Ring til os på tlf. 7027 9000
For Mange Landbrugsvogne Overholder Ikke Loven: Få En Bremsetest

For mange landbrugsvogne overholder ikke loven: Få en bremsetest

Dårlige bremser på din landbrugsvogn kan forringe trafiksikkerheden for din chauffør og andre trafikanter og dermed bringe andres liv i fare. Derfor opfordrer en maskinkonsulent i VKST landmændene til at få foretaget en bremsetest på deres landbrugsvogne, så landmanden og medarbejderne kan færdes sikkert i trafikken.

-Jeg vil opfordre alle landmænd til at få bremsetestet eller repareret deres vogne før høst, så både han og medarbejderne kan færdes i trafikken – sikkert, billigt og med sindsro, så vi kan passe på hinanden.

Sådan lyder opfordringen fra maskinkonsulenten i VKST, Christian Rabølle, som tilføjer:

-Jeg kan ikke finde en god grund til, at bremserne på landbrugsvognene ikke skal være i orden. Så det er bare med at få det gjort.

Dårlige bremser belaster gearkassen

Christian Rabølle estimerer, at ca. halvdelen af landbrugsvognene i Danmark ikke overholder lovens krav, og at der generelt sløses for meget på området. I 2021 er der Rigspolitiets og færdselsstyrelsens mål at kontrollere 5.000 landbrugskøretøjer på vejene mod de ca. 1.000, der blev tjekket i 2020. Derfor mener maskinkonsulenten også, at det netop nu er på tide, at få bragt sagerne i orden.

-Udover at forringe trafiksikkerheden og bringe andre menneskers liv i fare, belaster dårlige vognbremser også traktorgearkassen og kan koste reparationer mellem 50.000-100.000 kr. Så sørg for at få vedligeholdt vognbremserne – også på gamle halmvogne – og få booket en bremsetest nu, så kornvognen kan bremse optimalt til høst, siger Christian Rabølle.

Reglerne kort

Christian Rabølle opridser kort reglerne for bremser på landbrugsvogne, hvis nogle skulle være i tvivl:

  • De fleste nyere traktorer er typegodkendt til maksimalt at trække 3-3,5 tons vogn eller påhængsredskab uden bremser. Den anden regel om at 50% af vogntogets faktiske totalvægt skal hvile på bremsende hjul gælder jo stadig, men træder i kraft senere end den først nævnte om traktorens typegodkendelse. Det betyder i praksis, at der generelt altid skal være bremser på vogne og påhængsredskaber
  • Vognen skal kunne yde en bremsekraft på minimum 30% af vognens totalvægt. Dette krav er skærpet til 50% på en Tempo 40-godkendt vogn
  • Bremseevnen på 30% skal være opnået ved 6 bar (luft) eller 120 bar (olie)
  • Skævbremsning må maksimalt være 30%

Er det traktoren eller vognen, der bremser?

De mange vogne, som fanges i politiets kontrol med dårlige bremser, er nødt til at belaste traktorens bremser og transmission unødigt hårdt. Christian Rabølle tror, at landmanden især belaster de trinløse gearkasser for hårdt ved at bremse tunge gyllevogne ned med motorbremsen/Varioen.

-Det vil være bedre og billigere at indstille traktorens decelleration til lav værdi, og så udnytte vognens bremsesystem. Det tager ikke skade af at blive brugt. Det bliver snarere ringere, når det ikke bliver brugt, siger maskinkonsulenten.

Og det gælder også, selvom du har en ny vogn.

-Desværre er det en kendsgerning, at flere nye vogne ikke kan bremse godt nok til at opfylde lovens krav – men hvis det ikke opdages ved købet, så er det traktorførerens ansvar i trafikken. Vi kunne jo stille krav til leverandøren om, at vognen kan bremse lovligt, men sådan er det ikke nu. På billige vogne er bremserne også ofte underdimensionerede og ulovlige, konstaterer han.

Agro bremsetest

For 10 år siden tog gode folk fra flere organisationer initiativ til at udvikle en bremsetest til landbrugsvogne. Fem forhandlere investerede i den, og ifølge Christian Rabølle er den desværre ikke slidt op endnu.

-Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere, der vælger at bruge den. Testen er billig, ca. 1.000 kr./boogievogn, og den kan hurtigt afsløre fejl. Dem kan montøren efter aftale reparere med det samme, og så er man lovlig og sikker, siger maskinkonsulenten.

En bestået Agro bremsetest giver et mærkat, som viser, at man tager ansvar. Der findes også andre bremseprøvestationer, som især bruges til lastbiler. De kan naturligvis også bruges til at fejlfinde dårlige bremser på landbrugsmaskiner.

Her kan du booke en bremsetest

På Østlige Øer er det Johs. Mertz, som kan udføre en Agro bremsetest. Ring til Johs. Mertz og book en tid til en bremsetest nu. Det koster 500 kr. for den første aksel, +300 kr. for de efterfølgende aksler, + timeløn. Du kan reservere tid til bremsetest her:

  • Maribo tirsdag den 29. juni – Benni Rasmussen tlf. 4043 0227
  • Faxe torsdag den 1. juli – Jan Jensen tlf. 6155 7708

Mertz oplyser, at de gerne kommer over hele Sjælland, hvis folk vil samle sig i grupper med flere vogne. Derfor anbefaler Christian Rabølle også, at man kan samle sin ERFA-gruppe og få en montør ud og få testet gruppens vogne samtidig.

I Danmark findes mobile bremseprøvestande hos følgende forhandlere:

  • Johs. Mertz A/S                      – 7040 0050
  • TBS                                             – 9742 0966
  • J. Hundahl A/S                        – 9617 8400
  • Farmas A/S                              – 9863 1766
  • PN Maskiner A/S                    – 7455 1114

Har du spørgsmål til bremsetest eller andre spørgsmål til landbrugsmaskiner, er du mere end velkommen til at kontakte maskinkonsulent i VKST, Christian Rabølle på telefon 5786 5030.

Back To Top
TILMELD DIG VKST NYHEDSBREV