Husk: Indsend udenlandske medarbejderes TIN-numre fra 1. januar 2024
18. januar 2024Fra den 1. januar 2024 træder en ny lov i kraft, som kræver, at alle arbejdsgivere indberetter deres udenlandske medarbejderes TIN (Tax Identification Number) til eIndkomst. Reglen gælder for alle lønperioder fra 1. januar 2024, inklusive lønninger udbetalt i januar.
Har du udenlandske medarbejdere med bopæl i udlandet på din bedrift, skal du være opmærksom på den nye regel, der er trådt i kraft pr. 1. januar 2024.
Som arbejdsgiver har du nemlig nu pligt til at indberette identifikationsoplysninger på din medarbejder – også kaldet TIN.
Hvad skal du som arbejdsgiver gøre?
Hvad sker der, hvis vi ikke modtager TIN-nummeret?
Hvis vi ikke modtager TIN-nummeret, kan vi ikke indberette lønnen. Det er derfor vigtigt, at det bliver gjort.
Det er vores erfaring, at nogle udenlandske medarbejdere ikke kan lide at udlevere deres TIN, da de er bange for misbrug. Det er dog en forkert opfattelse.
Det er SKAT, der skal bruge TIN, og vi sender det blot til dem. Så det er vigtigt, at du forklarer din medarbejder, at det ikke er farligt.
Forbered dig i god tid
Nogle lande kan være langsomme til at udstede TIN-numre. Vi anbefaler, at I som arbejdsgivere starter processen med at indhente TIN-numre fra jeres medarbejdere i god tid. Det sikrer, at I er klar til at indberette disse oplysninger, når det bliver nødvendigt.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Tøv ikke med at kontakte vores løn-team i VKST. Vi er her for at hjælpe dig med at navigere i denne nye forpligtelse.
Kontakt gerne lønassistent Inger Holm på telefon 5786 5159 eller Annette Vinther Krøyer på telefon 5786 5112 for yderligere information eller hjælp.