skip to Main Content
Ring til os på tlf. 7027 9000
Hvordan Arbejder Du? Produktivitet Kontra Effektivitet

Hvordan arbejder du? Produktivitet kontra effektivitet

Når man skal udnytte sine kompetencer og samtidig have øje for bundlinjen, kan man skelne mellem to termer: Produktivitet og effektivitet. Ved at være bevist om disse og kende til forskellen, kan man selv sætte præg på sin hverdag uden at løbe rundt om sig selv med hovedet under armen.

Find frem til det vigtigste

Effektivitet er ikke nødvendigvis at skulle nå så meget som muligt på absolut kortest tid. Derimod handler det om at finde frem til det vigtigste både privat og arbejdsmæssigt, for derefter at bruge den rette mængde tid og den rette mængde energi på lige præcis det vigtigste.

Produktivitet er, når du får en hel del fra hånden. To-do listen bliver afkortet. Men når du det, der er det vigtigste på den seddel? Har du overhovedet skrevet det vigtigste ned? Eller er din hverdag præget af at løbe stærkest i hamsterhjulet med brandslukkeren under armen?

Fravælg det uvæsentlige

Hvis man tager den ændrede skolereformen som et eksempel, så giver dem ikke nødvendigvis større produktivitet, fordi elever og lærere er længere tid i skole, hvis undervisningen ikke er veltilrettelagt, og motivationen ikke er til at fastholde. Øgning i timeantal (produktivitet) fører ikke med matematisk sikkerhed til mere ønskværdige resultater (effektivitet).

Ved at vælge også at arbejde med effektivitet, får du det vigtigste fra hånden og holder skarpt fokus, idet det vigtigste er veldefineret. Effektivitet er ikke kun at vælge det vigtigste, det kan også være at fravælge det uvæsentlige – det der skaber støj. Dermed bliver der skabt værdi og det, der bliver gjort, gør rent faktisk en forskel.

Af Trine Møgelvang Søndergaard, Økonomikonsulent i VKST

Back To Top
TILMELD DIG VKST NYHEDSBREV