Sådan øger du din indtjening og arbejder med din bundlinje
28. marts 2018Af Henrik Fugl-Johansen, VKST Økonomi
I øjeblikket får mange landmænd udarbejdet deres årsrapport og får indblik i, hvordan det seneste års økonomiske udvikling er gået. Et historisk tilbageblik, der ikke kan ændres på, men som er yderst relevant at tage udgangspunkt i, hvis du vil skabe vækst og udvikling fremadrettet.
Ved du for eksempel, hvad du tjener pengene på? Eller hvad du skal gøre for at øge din indtjening?
Dyk ned i dine tal
Hvis du skal svare på disse spørgsmål, må du først kende dine forretningsområder. Har du for eksempel planteavl, maskinstation, slagtesvineproduktion eller andet, skal hver af disse driftsgrene ses hver for sig.
Dernæst skal du fordele de enkelte indtægter og omkostninger ud på hver driftsgren, så du får synliggjort et samlet resultat for hvert forretningsområde, og dermed hvor din bundlinje kommer fra. Er der et forretningsområde, der ikke bidrager til bundlinjen, skal du i den grad forholde dig til, hvilken fremtid forretningsområdet skal have.
Sammenlign dig med de bedste
Får du lavet en driftsgrensanalyse hos VKST, kan vi benchmarke dine tal op imod andre sammenligningsgrupper inden for samme driftsgren. Her kan du blive klogere på, hvordan andre ligger, effektivitetsmæssigt som økonomisk, på de forskellige regnskabsposter.
Hermed får du synliggjort din virksomheds styrker, og på hvilke områder du har uudnyttede potentialer, som du kan arbejde med for at øge din virksomheds indtjening.
Arbejd med dine tal
Benchmarkanalysen giver rigtig meget inspiration til at anskueliggøre, hvor det er relevant at dykke ned. Men ofte er det ikke gjort med et fingerknips, når forbedringer, der kan skabe en bedre bundlinje, skal findes.
Det kræver tit nogle konkrete indsatser, hvor områder skal undersøges nærmere. Er der arbejdsgange, der påvirker den enkelte omkostning, som kan gøres smartere? Eller er der steder i din virksomhed, der kan udnyttes mere optimalt?
Det vigtigste er, at du sætter tid af til arbejdet, for det kræver det, hvis du skal tænke nyt og kreativt og nogle gange helt ud af boksen.
Nå dine mål
Når du har fundet de indsatsområder, hvor der er uudnyttede potentialer, så udvælg 2-3 områder, som giver mest eller er nemmest at indfri og fokuser kun på dem. De forandringer, som skal til for at indfri et potentiale, kræver ofte mere, end du tror, for at få det implementeret i virksomheden, og det kræver ofte en særlig indsats hos dig selv eller dine ansatte.
Samtidig kører dagligdagen af sted og stjæler hurtigt fokus fra indsatsområderne. Brug derfor nogle i din omgangskreds eller dine rådgivere til at følge op på, at du når i mål med dine indsatsområder og får gevinsten indfriet nede på bundlinjen.